Dotazy našich zákazníků
Otázky a odpovědi:
Stačí mi k řízení obytného vozu řidičský průkaz skupiny B?
K řízení našeho obytného vozu Vám postačuje řidičské oprávnění skupiny B, jelikož obytný vozy má totiž celkovou hmotnost právě 3500 kg. Nájemce musí dovršit věk 25 let a být držitelem řidičského oprávnění skupiny B po dobu nejméně 3 let. Stejné kritérium platí i pro další řidiče, kteří jsou uvedeni v nájemní smlouvě.
Je možné si pronajmout obytný vůz na svou firmu?
Ano je. Na pronájem Vám ochotně vystavíme fakturu na Vaši firmu a zaplacené nájemné je při takovém použití daňově uznatelným nákladem. Naše ceny jsou uvedeny vč. DPH, které Vám na daňovém dokladu bude vyčísleno.
Co je alkovna?
Slovo alkovna znamená prostor nad kabinou určený ke spaní dvou osob. Tradiční obytný vůz s alkovnou poskytuje velký vnitřní prostor, z lůžka nacházejícího se v alkovně není třeba každý den uklízet lůžkoviny.
Co znamená polointegrovaný vůz?
Polointegrovaný obytný vůz je moderní forma obytného vozu bez alkovny. Díky tomuto řešení je vůz nižší, má níže těžiště a vyznačuje se tedy výbornými jízdními vlastnostmi a nižší spotřebou paliva. Polointegrované vozy mají zpravidla postel, která sjíždí ze spodní části stropu (elektricky, anebo mechanicky).
Co znamená integrovaný vůz?
Integrovaný obytný vůz představuje vrcholnou třídu obytných automobilů, protože se jedná o kompletní přestavbu včetně kabiny řidiče. Využití prostoru je u integrovaných obytných vozů nejlepší možné, mají spoustu úložných prostor, otočná komfortní přední sedadla a také stahovací postel pro spaní dalších dvou osob, která se stahuje právě nad sedadla řidiče a spolujezdce.
Jak funguje garáž?
Náš obytný vůz má integrovanou garáž, což je nákladový prostor v zadní části vozu přístupný velkými dveřmi z obou stran. Tento prostor je určen k přepravě rozměrných předmětů - jízdních kol, kempingového nábytku apod.
Je možné u Vás zanechat svůj dopravní prostředek během pronájmu?
Ano, tato služba je v rámci pronájmu bezplatná.
Než vyrazíte na cestu
Nepodceňte přípravu před cestou
Než se vydáte na cesty, důkladně si naplánujte trasu, kterou pojedete. Rozhodně pořádně vyzkoušejte řízení obytného vozu. Auta získávají zcela jiné jízdní vlastnosti a určitě je tak lepší, když víte, do čeho jdete. Odlišná je brzdná dráha i projíždění zatáček. Velký pozor si dejte také při předjíždění. Zkušení caravanisté doporučují před první pořádnou dovolenou vyrazit na prodloužený víkend po Čechách nebo na Slovensko a s "obytňákem" se nejprve pořádně sžít.
Výbava a její uložení
I přesto, že úložné prostory v obytném voze lákají k tomu zabalit s sebou všechno, co vám přijde pod ruku, měli byste balit takticky a promyšleně. S ohledem na to, kam vyrážíte, na jak dlouho a v jaké sezóně, byste měli zabalit všechno, co potřebujete, ale nebrat s sebou zbytečnosti. I malé věci dokážou ve větším množství výrazně zvýšit hmotnost vozu. Zároveň se v přemíře zavazadel špatně hledá to, co zrovna potřebujete.
Místa pro kempování
I když cestování obytným vozem přináší velkou míru svobody, musíte respektovat omezení, která vám nedovolují zajíždět do center některých měst a parkovat úplně kdekoliv. Mohou Vás lákat k zaparkování různé louky, mýtiny v lesích nebo místa v blízkosti pláže. Tento způsob nocování skýtá mnoha rizika a než zaparkujete, je dobré vědět, zda je to v dané zemi povolené anebo zda nestojíte na soukromém pozemku. Zde by mohl nastat problém, nicméně je možné se s majitelem pozemku domluvit. Další možností je využití aplikace bez Kempu, kde lze legálně zaparkovat.
Na co si dávat pozor při jízdě a parkování
Asi nejzásadnější věcí, na kterou si dávat při první jízdě obytným autem pozor, jsou rozměry auta. Klíčová je zejména výška. Jako řidiči osobních aut nejsme zvyklí věnovat velkou pozornost dopravním značkám zakazujícím vjezd vozidel vyšších nebo širších než uvedená mez. V obytném autě jsou ale tyto značky velmi důležité: běžné obytné vozy mají od cca 2,5 až po 3,5 metru. Kdejaký podjezd železniční trati případně podzemní garáže nemusejí poskytovat dostatečnou průjezdnou výšku.
Pozor na sloupy, větve, stromy. Při vyhýbání na užších silnicích mohou při najetí k okraji pošramotit okna a střechu. Podobná situace pak je v úzkých uličkách měst v nejčastěji jižních zemích, kde jsou různé římsy, balkónky nebo převisy střech.
Další důležitou odlišností v řízení obytného auta ve srovnání s osobním je délka auta, zejména pak délka převisu za zadní nápravou. Ten totiž při prudkém zatáčení vybočuje. Pokud tedy odjíždíte od překážky, vedle které stojíte více na těsno (například benzinový stojan, strom v kempu a podobně), není radno vytočit přední kola na maximum. Zadní převis by o překážku zavadil. To je ještě znatelnější v případě obytných přívěsů.
Obytné auto brzdí citelně hůře než osobní, takže je nezbytné udržovat větší odstup od vozů vpředu a počítat s delší brzdnou dráhou. Obytné auto je také zpravidla citelně těžší než osobní, proto je nutné v horách a obecně sjezdech z kopce využívat důsledně brzdění motorem a při delších sjezdech třeba i občas zastavit.
Parkujte tak, aby se dalo snadno vyjet. Proto je vhodné nechat si větší boční odstup od vedle stojícího vozidla pro větší prostor pro manévrování. Pozor je potřeba dávat zejména u parkovišť, na která přijedete v noci a jsou prázdná. Přes den se totiž mohou zcela zaplnit.
Snažte se moc nepřekážet - například u obchodů vyhledejte parkovací místa, kam jde zacouvat tak, aby zadní dlouhý převis zajel nad trávník a vy jste se tak na místo vešli a vepředu z něj moc nepřečnívali.
Jak si poradit s chemickým WC a náplněmi?
Každé dva až tři dny bude nezbytné vyprázdnit kazetu chemického WC, pokud jej budete používat. S ohledem na to je nezbytné plánovat zastávky a případně nocování, kde je možné tento servis provést. Rozhodně nelze vylévat obsah kazety kamkoli do přírody.
V obytném autě potřebujete sledovat stav elektřiny a plynu. Plynové láhve (na ohřev vody a provoz lednice) v létě vydrží i několik týdnů, v zimě pak spíše jen několik dnů kvůli topení. S tím je nutné počítat a mít představu, kde plyn doplníte.
V případě kompresorové lednice zase sledujte více stav nástavbové baterie - dokud auto denně jede alespoň 2 až 3 hodiny, není s elektřinou zpravidla problém, pomoci mohou solární panely a nebo připojování v kempech a stáních na síť.
Dále je vhodné myslet na omezenou zásobu vody v obytném voze. Nádrže mají nejčastěji objem kolem 100 litrů, a tak je potřeba s vodou trochu šetřit zejména při umývání nádobí nebo sprchování. Dnešní moderní karavany jsou ale vybaveny displeji, které jednoduše zobrazí stav čisté vody či zaplněnost odpadní nádrže. Jejich doplnění či vyprázdnění je v místech k tomu určených velmi jednoduché.
Pozor na překročení maximální hmotnosti
Obytná auta nabízejí mnoho úložného prostoru. Limitující ale bývá takzvaná doložnost. To je hmotnost nákladu, který může auto uvézt, aby splňovalo technicky přípustnou maximální hmotnost. Drtivá většina obytných vozidel je typována na 3,5 tuny a jejich pohotovostní hmotnost bývá nejčastěji mezi 2,8 a 3 tunami. To znamená, že je k dispozici 500 až 700 kg pro náklad včetně vody v nádrži, osob, kol, jídla, pití a všech věcí, které s sebou člověk na dovolenou poveze.
Kam vás s obytným vozem nepustí?
Kromě rozměrů je uživatel obytného vozu limitován i hmotností. Řada měst zavedla váhový limit pro vjezd na 3,5 tuny. To naštěstí běžné obytné vozy nelimituje. Ale občas jsou omezení ještě přísnější. Pak nezbývá než využít záchytných parkovišť.
V různých zemích také platí rozdílná pravidla pro parkování. Například Německo má limit 2,8 tuny pro parkování na chodníku. Tam obytný vůz zaparkovat nesmí, i když to není dopravním značením přímo zakázáno. V některých západních zemích bývají hlavní vjezdy na parkoviště u nákupních centrech omezeny výškově pomocí pevné brány. Pozor na to, je potřeba najít vjezd bez tohoto omezení a nebo jiné místo na parkování.
V některých zemích lze přespat ve voze za podmínky, že nekempuji, což v praxi znamená, že nemám venku markýzu a například kempingový nábytek. Pravidla jsou různá a pro cestovatele je nejlepší volbou využít specializované mobilní aplikace jako je třeba Park4night, kde snadno najdou místa, kam mohou bez problémů jet a parkovat, a to i přes noc.
V jakém počasí je obytňák nesmysl?
Obytné auto je vhodné pro pobyt za jakéhokoliv počasí. Vše se odvíjí od výbavy a případné míry nepohodlí, které je člověk ochoten snášet. Pro velká vedra existují nástavbové klimatizace, velké zimy lze snadno přečkat s dobrým topením a v dobře izolovaném voze.
Pokud není vozidlo vybaveno nástavbovou klimatizací, je dobré jej před spaním dobře provětrat, snažit se parkovat ve stínu a podobně. Topení zvládne většinou vytopit i hůře izolované vozidlo, problém jsou zpravidla jen odpadní nádrže umístěné pod vozidlem. Pokud nejsou zateplené, mají tendenci zamrzat, a pokud zateplené jsou, pak má tendenci zamrzat vypouštěcí ventil.
Přejeme Vám šťastnou cestu, mnoho zážitků při cestování s obytným vozem a bezproblémové dojezdy.